Thursday, May 28, 2015

HIKAYAT ABDULLAH MUNSYI - KARYA KLASIK


1.0              Pengenalan
Hikayat Abdullah ini ditulis kerana permintaan seorang sahabat, iaitu orang putih, untuk memaparkan pengalaman hidupnya sejak kecil dan hubungannya dengan beberapa tokoh sejarah seperti Raffles, Farquhar, Sultan Husin Syah, Crawfurd, dan ramai lagi. Hikayat ini merupakan kisah yang menceritakan perihal Munsyi Abdullah yang menjurus kepada aspek-aspek kehidupannya.  Permulaan hikayat ini menceritakan kelahiran Abdullah yang dimulakan tentang serba sedikit latar belakang ahli keluarganya, sejarah susur galur keturunannya, kisah bapanya yang juga merupakan seorang pengarang suatu masa dahulu.  Dalam bahagian permulaan juga diceritakan tentang kisah kelahiran Munsyi Abdullah dan diteruskan dari zaman sewaktu beliau masih bayi sehingga ke peringkat kanak-kanak.
Seterusnya, hikayat ini menceritakan tentang permulaan Abdullah Munsyi menuntut ilmu.  Pada peringkat ini diceritakan tentang beliau mula belajar menulis dan menuntut ilmu daripada bapanya serta beberapa orang guru.  Pelbagai pengalaman telah dilaluinya dalam mendalami ilmu membaca, menulis dan mempelajari bahasa-bahasa lain dan perihal hukuman yang dijalankan di tempat beliau menuntut ilmu.  Selain itu, bahagian ini menceritakan kisahnya yang telah membantu seorang nakhoda menulis surat perjanjian berhutang.  Bermula dari perkara tersebut, Abdullah mula menunjukkan minat dalam bidang penulisan walaupun masih banyak lagi perkara yang perlu dipelajarinya.
Hikayat ini diteruskan dengan bahagian permulaan Abdullah mengarang.  Dalam bahagian ini, beliau menulis perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnya.  Pelbagai cerita yang telah tercatat pada bahagian ini.  Antara cerita yang tercatat olehnya pada bahagian ini, iaitu kisah orang-orang Inggeris yang diketuai oleh Farquhar yang ingin merobohkan kota Melaka.  Beliau telah menceritakan tentang kebaikan pemerintah Inggeris dalam bahagian ini, Abdullah telah mempersoalkan masyarakat Melayu yang kurang mengambil berat tentang pendidikan serta membandingkan golongan wanita pada waktu itu.  Selain itu, bahagian ini turut menceritakan tentang kisah Inggeris hendak menyerang Tanah Jawa, kisahnya yang mula belajar bahasa Inggeris, perihal orang Melayu yang sezaman dengannya yang dimomokkan dengan perkara tahyul, kisah Abdullah yang bersama paderi Thomson, permulaannya sebagai seorang penterjemah dan permulaan pendidikan awal Inggeris serta halangan-halangan yang dihadapi olehnya.
 Bahagian hikayat ini turut menceritakan tentang perkahwinan Abdullah.  Permulaan bahagian ini menceritakan tentang bantuan yang diberikan oleh paderi Milne kepadanya.  Dalam bahagian ini diteruskan dengan pembukaan pusat pengajian dan usahanya dalam percetakan huruf-huruf.  Bahagian ini turut menceritakan tentang pengambilalihan Melaka dari pihak Inggeris kepada Belanda, kisah pembentukan pemerintahan Singapura dan pengambilalihan kuasa oleh Inggeris.  Kisah tersebut diteruskan dengan pembunuhan Sayid Yassin, seorang ahli perniagaan Melayu dan diselang seli dengan kisah pemberontakan antara orang Melayu Melaka dengan orang Temenggung.  Abdullah turut menceritakan tentang pembukaan Raffles Institution, hubungan persahabatan Siam dengan Inggeris, kisah mengenai kongsi gelap, syair Singapura terbakar dan kisah orang Inggeris menyerang Naning.
Bahagian seterusnya menceritakan perihal Abdullah yang telah menjadi pengarang besar.  Dalam bahagian ini beliau menceritakan tentang kisah-kisah lawatannya.  Berdasarkan lawatannya ke Pahang, Kelantan dan Terengganu, beliau mempersoalkan kelebihan dan kekurangan masyarakat yang hidup di kawasan tersebut.  Bahagian ini turut menceritakan sedikit tentang lawatannya ke tanah suci dan detik-detik akhir riwayat hidupnya.  Bahagian berikutnya merupakan pandangan Abdullah terhadap masyarakat pada zamannya yang hidup dalam keadaan kucar kacir dan mempersoalkan ketidakadilan pembesar dan raja pada waktu itu.  Bahagian terakhir dalam hikayat ini memperihalkan tentang Abdullah pada pandangan kita di zaman ini.  Dalam bahagian ini menceritakan bagaimana beliau mengisahkan perjalanan hidupnya yang diselang seli dengan kisah yang berlaku semasa hayatnya.  Selain itu, bahagian ini menjurus kepada pandangan Abdullah terhadap bangsanya sendiri dan usahanya dalam membangunkan ilmu bahasa Melayu bagi menjadi rujukan kepada masyarakat zaman ini.

2.0              Ciri-ciri Karya Agung dalam Hikayat Abdullah
2.1              Pemikiran (Isi dan Mesej)
Pemikiran dalam karya sastera bermaksud subjek yang dibawa oleh pengarang dalam menghasilkan sesuatu karya.  Bermula daripada idea dan pengalaman yang dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti untuk dijelmakan menjadi persoalan dan tema sesebuah karya.  Berikut merupakan antara pemikiran yang terdapat dalam Hikayat Abdullah Munsyi:
i.      Pandangan terhadap pemikiran terhadap kepercayaan orang Melayu
Abdullah Munsyi tidak bersetuju dengan kepercayaan orang Melayu yang terlalu percaya kepada perkara yang tahyul.  Beliau beranggapan perkara itu karut dan sewajarnya tidak diikuti kerana kepercayaan itu akan menjadi halangan untuk kemajuan bangsa Melayu.  Abdullah begitu kuat menentang adat dan kepercayaan usang terutama kepercayaan karut-marut dan bertentangan dengan Islam yang masih kuat dipegang masyarakat pada zamannya.  Abdullah berpendapat punca kejumudan adat dan kepercayaan karut marut itu adalah kurangnya beriman seseorang terhadap Allah dan Rasul.  Ini dapat dilihat penentangannya terhadap adat menjual anak seperti yang dinyatakan dalam Hikayat Abdullah.
“Nasihat: Bahawa ini pun satu adat nenek moyang bodoh yang tiada ia mengetahui Allah Taala, adakah sebab dijualkan  itu menjadi panjang umurnya dan jikalau dipelihara oleh ibu bapanya menjadi pendek umurnya atau mati? Maka sekali-kali jangan kita percaya yang demikian.” (Hikayat Abdullah, 2007:15)

ii.    Pandangan dan pemikiran terhadap menuntut ilmu
Selain itu, terdapat juga petikan di dalam Hikayat Abdullah ini yang menerapkan unsur keislaman ini.  Misalnya dalam karya Hikayat Abdullah hasil karangan Abdullah Abdul Kadir Munshi ini, pendidikannya sedari kecil sangat menitik beratkan hal-hal keagamaan dan keilmuan.  Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan daripada karya tersebut, iaitu;
“Adapun ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan, dan kekayaan itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang dijadikan Allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya, iaitu dapat dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itulah sahaja yang tiada ternilai oleh manusia akan harganya.” (Hikayat Abdullah, 2007: 19)

2.2              Nilai Budaya
  Budaya adalah daripada perkataan Sanskrit, iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksdu budi pekerti atau akal.  Secara amnya, ia membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia.  Dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia.  Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture, yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan.
i.                    Berbudi pekerti
Abdullah menyifatkan paderi Inggeris iaitu Tuan Milne sebagai seorang yang bersopan-santun.
“…..kedua sukacita oleh sebab mendengar khabar dan budi bahasa Tuan Milne terlalu baik, ia bertutur itu dengan hormatnya,…”  (Hikayat Abdullah, 2007:97)
ii.                  Peribahasa
Dalam Hikayat Abdullah, terdapat banyak peribahasa yang digunakan masyarakat Melayu.  Budaya peribahasa ini menujukkan bahawa masyarakat Melayu dahulu sangat mementingkan kesantunan semasa bertutur.  Contohnya:
“Kerana ada aku mendengar khabar di negeri Inggeris orang yang pandai-pandai dengan hikmatnya dapat ia mengetahui perkara-perkara yang demikian itu dengan mudahnya, baik daripada barang-barang bahasa, atau bangsa adanya. Seperti kata Melayu “tak boleh dibaiki, jangan dipecahkan”. (Hikayat Abdullah, 2007:169)
“Maka baharulah sekarag aku menyesal; akan tetapi apakah gunanya. Seperti kata Melayu, “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian itu suatu pun tiada apa gunanya”. (Hikayat Abdullah, 2007:170)
iii.                Adat melayu
Dalam Hikayat Abdullah juga terdapat contoh adat Melayu yang menunjukkan kepatuhan rakyat dalam mematuhi undang-undang dalam masyarakat Melayu itu sendiri.
“Maka setelah sudah berkampung, maka Tuan Raffles pun duduklah di atas tempat bicara itu, katanya, “Tuan Sultan dan Temenggung, bagaimanakah adat dalam undang-undang orang Melayu, jikalau seorang rakyat menderhaka kepada rajanya dengan demekian ini?” maka jawab Sultan, “Tuan, aklau adat Melayu, orang itu dibunuh habis-habis dengan anak bininya dan kaum keluarganya. Maka tiang rumahnya dibalikkan ke atas, dan bumbungan rumahnya ke bawah; dan tanah bekas rumahnya itu pun dibuangkan ke laut adanya.” Syahadan apabila didengar oleh Tuan Raffles akan perkataan Sultan itu, jawapnya, “itu hukum bukanya adil. Maka kalau barang siapa yang bersalah, dialah patut dihukumkan. Mengapa anak bininya yang tiada tahu barang sesuatu dibunuh? Sekarang Tuan Sultan dan Temenggung serta segala tuan-tuan yang ada dalam majlis ini bolehlah mendengar; ada tersebut dala undang-undang aat hukum orang Inggeris, orang itu yang menderhaka patut digantung.” (Hikayat Abdullah, 2007:178)

2.3              Pandangan Hidup
Menurut pandangan sarjana Islam, Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam dari perspektif Islam ialah pandangan tentang akhirat.  Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.  Antara pandangan hidup di dalam Hikayat Abdullah, iaiah:
i.                    Pandangan hidup mengenai kepercayaan karut
Masyarakat pada zaman Hikayat Abdullah masih mempercayai kepercayaan karut dan diamalkan oleh penduduk sekelilingnya.  Sebagai contoh, dipercayai oleh masyarakat pada ketika itu, bayi yang baru dilahirkan sekiranya sering sakit maka bayi tersebut dikatakan tidak sesuai untuk dibela oleh ibu bapa kandung bayi tersebut dan haruslah diserahkan kepada keluarga yang mempunyai ramai anak untuk menjaga bayi tersebut. Perkara ini dapat dibuktikan melalui contoh teks tersebut:
“Hatta maka dengan hal yang demikian, maka kata orang-orang sekalian, “jikalau demikian hal budak ini, tiada berhenti daripada penyakit sahaja, bahawa barangkali ibu bapanya tiada serasi memeliharakan dia ; baiklah dijualkan kepada orang yang ada beranak banyak; kerana demikianlah diperbuat oleh orang tua-tua.” (Hikayat Abdullah, 2007:10)


ii.                  Pandangan hidup mengenai pentingnya pelajaran
Pada zaman itu juga, pelajaran amat dipentingkan oleh semua orang sehinggakan diceritakan dalam Hikayat Abdullah, untuk menimba ilmu pada pagi dihantar ke sekolah dan pada malam hari pula akan diajar oleh bapa pula.  Sepanjang tempoh menuntu ilmu itu, badan pencerita itu sering kali dipukul, ditampar, dirotan dan berbagai cara lain supaya cepat faham akan ilmu yang dipelajari.  Perkara ini menunjukkan masyarakat pada zaman itu mementingkan pelajaran sampai ke tahap begitu.  Hal ini boleh dilihat dalam contoh teks tersebut:
“Maka pada tiap-tiap pagi aku pergi mengaji ke tempat belajar, dan malam-malam diajar oleh bapaku di rumah. Maka beberapa banyak kena pukul dan tampar dan beberapa papan loh yang pecah-pecah dihempaskan oleh guruku di kepalaku, dan beberapa rotan pecah-pecah ditubuhku,  dan beberapa kali ditangisi oleh bondaku akan daku sebab banyak kena pukul itu.” (Hikayat Abdullah, 2007:14)
2.4               Nilai Ilmu
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al.(2011)  nilai diistilahkan sebagai ‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan pada seseuatu.  Nilai membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau salah. Ilmu dan maklumat yang ingin dikaji berdasarkan Hikayat Abdullah antaranya ialah:
i.                    Ilmu Firasat
Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:412), firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Berikut merupakan contoh-contoh ilmu firasat yang terdapat dalam Hikayat Abdullah:
“Jikalau diusiknya sahaja kota ini, nescaya banyaklah orang mati, kerana ada beberapa banyak jin syaitan dalam kota itu.” ( Hikayat Abdullah, 2007:41)
ii.                  Ilmu Pendukunan
Dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah dan sebagainya. Berikut merupakan contoh ilmu pendukunan dalam Hikayat Abdullah:
“Syahadan, maka adalah pada masa itu, dalam Melaka datang seorang, iaitu datang dari Terengganu, bernama Pawang Gajah. Maka asalnya ia orang Kedah yang tau pada ilmu gajah dan berbagai-bagai ubatan.” (Hikayat Abdullah, 2007:47)

iii.                Ilmu sains
  Contoh ilmu sains dalam Hikayat Abdullah:
“maka lain pula ada beberapa ribu jenis binatang-binatang yang telah di buang isinya dan tulangnya, maka diisinya dengan kapas dalamnya. Maka kelihatan rupanya seperti binatang hidup sungguh adanya.” (Hikayat Abdullah, 2007:204 )

iv.                Ilmu bahasa
Ilmu bahasa (linguistik) adalah ilmu tentang bahasa atau ilmu yang menjadikan bahasa sebagai objek kajiannya atau lebih tepat lagi telah ilmiah mengenai bahasa manusia.  Berikut merupakan contoh ilmu bahasa dalam Hikayat Abdullah:
“Kemudian kataku, “Tuan, sahaya terlalu suka hendak belajar bahasa Inggeris”. Maka jawabnya, “Baiklah, sahaya boleh ajar, akan tetapi ajar sama sahaya bahasa Melayu.” (Hikayat Abdullah: 2007:97)

2.5              Estetika dan Teknik Kepengarangan
Estetik umumnya dikaitkan dengan persoalan keindahan yang menjadi unsur keindahan pembinaan karya sastera manakala kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. (Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani, 2014:96). Teknik secara umumnya bermaksud kaedah mencipta sesuatu hasil seni (muzik, karang-mengarang).
2.5.1        Kepengarangan Munsyi Abdullah dalam Hikayat Abdullah
i.                    Karya berbentuk realistik
Munsyi Abdullah merupakan Bapa Kesusasteraan Melayu Moden.  Jadi, penulisan Hikayat Abdullah adalah berbentuk autobiografi dalam bentuk realistik.  Pengarang menulis hikayat ini berdasarkan pengalamannya sendiri, iaitu kehidupan sebagai manusia yang benar-benar berlaku dan dialaminya sendiri setelah kelahirannya.  Karyanya itu juga memperkatakan kehidupan rakyat biasa secara realistik, jauh berbeza daripada karya-karya sebelum beliau seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah yang bertemakan kehidupan bangsawan dan digerakkan oleh unsur mitos dan legenda yang penuh dengan unsur kesaktian dan magis.  Karyanya dicipta dan dikarang sendiri atas permintaan seorang sahabatnya yang berbangsa Inggeris sehingga akhirnya turut dinikmati oleh masyarakat.

ii.                  Aspek bahasa dan tulisan
Pengarang menggunakan bahasa Melayu klasik dalam Hikayat Abdullah. Beliau masih terikat kepada bentuk bahasa Melayu lama yang terdapat dalam hikayat-hikayat lama.  Ayat-ayat dalam hikayat ini adalah panjang dan kosa kata klasik seperti sahaya dan masyghul turut digunakan.  Kata pangkal ayat maka, kalakian, arakian dan sebermula banyak ditemui dalam hikayat ini.
Selain itu, pengarang ada menggunakan tulisan Jawi dalam hikayat ini. Bukan itu sahaja, kata pinjaman bahasa Inggeris (electricity, commission, arithmetic) dan kata pinjaman bahasa Arab (khatib, syaaban, sayid) juga turut dimuatkan ke dalam penulisannya.
iii.                Pemikiran dan sikap keterbukaan terhadap orang Inggeris
Dalam Hikayat Abdullah, pengarang menunjukkan sikap terbukaannya terhadap kehadiran orang Inggeris ke Melaka.  Pengarang juga menjalinkan hubungan yang sangat baik dan rapat dengan beberapa orang Inggeris. Hubungan Abdullah dengan seorang paderi bernama Tuan Milne sangat baik. Walaupun perhubungan tersebut dikecam oleh masyarakat Melayu pada ketika itu, namun beliau masih tetap mengajarkan bahasa Melayu kepada Tuan Milne dan diajari bahasa Inggeris oleh Tuan Milne.  Pengarang yakin pembelajaran bahasa Inggeris akan membawa manfaat kepadanya pada masa akan datang.  Di sini boleh dilihat kekuatan pemikiran pengarang tentang kepentingan  berbanding orang-orang Melayu yang berfikiran sempit tentang orang Inggeris dan bahasanya.
Malah, beliau juga menyifatkan perlakuan orang Inggeris sangat bersopan-santun dalam pertuturan.  Budi bahasa orang Inggeris sangat tinggi dan pengarang berasa senang dengan cara dan gaya percakapan mereka.  Selain itu, pengarang turut mengagumi kebijaksanaan orang Inggeris dalam ilmu kira-kira dan kemajuan mereka dalam sains teknologi yang jauh meninggalkan orang Melayu.  Dapat disimpulkan bahawa pemikiran pengarang terhadap orang Inggeris adalah positif.
2.6              Seni Bahasa
Pelbagai gaya bahasa yang terdapat dalam Hikayat Abdullah, antaranya ialah:
i.                    Majaz perbandingan - simile
“Lalu bercakaplah Tuan Raffles pada masa itu dengan tersenyum-senyum simpul serta muka manis, dengan menunduk-nundukkan kepalanya.  Manisnya seperti laut madu.....Maka pokok angin yang amat kencang serta dengan gelap-gelita itu pun seperti ribut yang besar akan turun, bahawa sekalinya hilanglah, sehingga teranglah cuaca. (Hikayat Abdullah, 2007:156-157)
ii.                  Skema perulangan – polisindeton
“Maka sebentar-sebentar rumah terbakar, dan sebentar-sebentar pencuri siang-siang hari, dan sebentar-sebentar orang bertikam.” (Hikayat Abdullah, 2007:161)
iii.                Retorik
a.       Retorik pemerian
Contohnya:
“Tuan Farquhar sudah lama bersahabat dengan Tengku Long, putera Sultan Mahmud. Semasa dia di Melaka, khabar yang kudengar mengatakan Tengku Long sudah mengambil wang daripada Kolonel Farquhar.” (Hikayat Abdullah, 2007:154)
b.      Retorik penceritaan
Contohnya:
Bermulalah adapun yang kukatakan lalaiku dan aku mengaku bodohku itu adalah demikian, iaitu lapan Sembilan bulan lamanya aku dalam negeri Singapura, maka pulanglah pula aku ke Melaka duduk tiga bulan, maka segala pendapatanku yang di Singapura itu terhentiah, dan yang mana telah kudapati  itu, maka barulah aku balik ke Singapura.” (Hikayat Abdullah: 2007:200)
c.       Retorik pemujukan
Contohnya:
 “Boleh sahaya sumpah betul begitu”. (Hikayat Abdullah:229)
Maka jawabnya, “Tiada boleh membukakan barang satu rahsia kepada orang asing lain daripada muafakat ini, redala sahaya dibunuh”. (Hikayat Abdullah, 2007:229)


3.0              Kesimpulan
Abdullah Munsyi menggunakan bentuk laporan dalam membina karya-karyanya.  Dia melaporkan apa saja yang terjadi pada dirinya, yang dilihat dan dialami.  Walau bagaimanpun, dia bukanlah seperti wartawan kerana dia juga mengemukakan cadangan dan nasihat dalam karya-karyanya.  Bentuk penulisan kritikan juga terlihat dalam karyanya terutama kritik terhadap raja-raja Melayu.  Seperti karya cereka, Abdullah juga menggunakan dialog dalam penceritaan di samping diksi watak-watak bagi menyampaikan maksud atau persoalan yang dikemukakan.  Diteliti karya-karya Abdullah Munsyi, dapat dibuat kesimpulan bahawa Abdullah telah jauh meninggalkan bentuk penulisan sastera lama.  Ini tergambar pada persoalan atau tema yang dikemukakan, pada plot cerita, perwatakan, latar cerita dan sudut pandangan.  Hanya gaya bahasa yang masih kekal seperti gaya bahasa sastera lama.  Karyanya ini boleh dijadikan bahan rujukan dan bahan dokumentasi yang penting.







No comments:

Post a Comment