1.0
Pengenalan
Hikayat
Abdullah ini ditulis kerana
permintaan seorang sahabat, iaitu orang putih, untuk memaparkan pengalaman
hidupnya sejak kecil dan hubungannya dengan beberapa tokoh sejarah seperti
Raffles, Farquhar, Sultan Husin Syah, Crawfurd, dan ramai lagi. Hikayat ini
merupakan kisah yang menceritakan perihal Munsyi Abdullah yang menjurus kepada
aspek-aspek kehidupannya. Permulaan
hikayat ini menceritakan kelahiran Abdullah yang dimulakan tentang serba
sedikit latar belakang ahli keluarganya, sejarah susur galur keturunannya,
kisah bapanya yang juga merupakan seorang pengarang suatu masa dahulu. Dalam bahagian permulaan juga diceritakan
tentang kisah kelahiran Munsyi Abdullah dan diteruskan dari zaman sewaktu
beliau masih bayi sehingga ke peringkat kanak-kanak.
Seterusnya, hikayat ini menceritakan tentang permulaan Abdullah Munsyi
menuntut ilmu. Pada peringkat ini
diceritakan tentang beliau mula belajar menulis dan menuntut ilmu daripada
bapanya serta beberapa orang guru. Pelbagai pengalaman telah dilaluinya dalam
mendalami ilmu membaca, menulis dan mempelajari bahasa-bahasa lain dan perihal
hukuman yang dijalankan di tempat beliau menuntut ilmu. Selain itu, bahagian ini menceritakan kisahnya
yang telah membantu seorang nakhoda menulis surat perjanjian berhutang. Bermula dari perkara tersebut, Abdullah mula
menunjukkan minat dalam bidang penulisan walaupun masih banyak lagi perkara
yang perlu dipelajarinya.
Hikayat ini diteruskan dengan bahagian permulaan Abdullah mengarang. Dalam bahagian ini, beliau menulis
perkara-perkara yang berlaku di sekelilingnya. Pelbagai cerita yang telah tercatat pada
bahagian ini. Antara cerita yang
tercatat olehnya pada bahagian ini, iaitu kisah orang-orang Inggeris yang
diketuai oleh Farquhar yang ingin merobohkan kota Melaka. Beliau telah menceritakan tentang kebaikan
pemerintah Inggeris dalam bahagian ini, Abdullah telah mempersoalkan masyarakat
Melayu yang kurang mengambil berat tentang pendidikan serta membandingkan
golongan wanita pada waktu itu. Selain
itu, bahagian ini turut menceritakan tentang kisah Inggeris hendak menyerang
Tanah Jawa, kisahnya yang mula belajar bahasa Inggeris, perihal orang Melayu
yang sezaman dengannya yang dimomokkan dengan perkara tahyul, kisah Abdullah
yang bersama paderi Thomson, permulaannya sebagai seorang penterjemah dan
permulaan pendidikan awal Inggeris serta halangan-halangan yang dihadapi
olehnya.
Bahagian hikayat ini turut menceritakan tentang perkahwinan Abdullah.
Permulaan bahagian ini menceritakan
tentang bantuan yang diberikan oleh paderi Milne kepadanya. Dalam bahagian ini diteruskan dengan pembukaan
pusat pengajian dan usahanya dalam percetakan huruf-huruf. Bahagian ini turut menceritakan tentang
pengambilalihan Melaka dari pihak Inggeris kepada Belanda, kisah pembentukan
pemerintahan Singapura dan pengambilalihan kuasa oleh Inggeris. Kisah tersebut diteruskan dengan pembunuhan
Sayid Yassin, seorang ahli perniagaan Melayu dan diselang seli dengan kisah
pemberontakan antara orang Melayu Melaka dengan orang Temenggung. Abdullah turut menceritakan tentang pembukaan
Raffles Institution, hubungan persahabatan Siam dengan Inggeris, kisah mengenai
kongsi gelap, syair Singapura terbakar dan kisah orang Inggeris menyerang
Naning.
Bahagian seterusnya menceritakan perihal Abdullah yang telah menjadi
pengarang besar. Dalam bahagian ini
beliau menceritakan tentang kisah-kisah lawatannya. Berdasarkan lawatannya ke Pahang, Kelantan dan
Terengganu, beliau mempersoalkan kelebihan dan kekurangan masyarakat yang hidup
di kawasan tersebut. Bahagian ini turut
menceritakan sedikit tentang lawatannya ke tanah suci dan detik-detik akhir
riwayat hidupnya. Bahagian berikutnya
merupakan pandangan Abdullah terhadap masyarakat pada zamannya yang hidup dalam
keadaan kucar kacir dan mempersoalkan ketidakadilan pembesar dan raja pada
waktu itu. Bahagian terakhir dalam
hikayat ini memperihalkan tentang Abdullah pada pandangan kita di zaman ini. Dalam bahagian ini menceritakan bagaimana
beliau mengisahkan perjalanan hidupnya yang diselang seli dengan kisah yang
berlaku semasa hayatnya. Selain itu,
bahagian ini menjurus kepada pandangan Abdullah terhadap bangsanya sendiri dan
usahanya dalam membangunkan ilmu bahasa Melayu bagi menjadi rujukan kepada
masyarakat zaman ini.
2.0
Ciri-ciri
Karya Agung dalam Hikayat Abdullah
2.1
Pemikiran
(Isi dan Mesej)
Pemikiran dalam karya sastera bermaksud subjek yang
dibawa oleh pengarang dalam menghasilkan sesuatu karya. Bermula daripada idea dan pengalaman yang
dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti untuk dijelmakan
menjadi persoalan dan tema sesebuah karya.
Berikut merupakan antara pemikiran yang terdapat dalam Hikayat Abdullah
Munsyi:
i. Pandangan
terhadap pemikiran terhadap kepercayaan orang Melayu
Abdullah Munsyi tidak
bersetuju dengan kepercayaan orang Melayu yang terlalu percaya kepada perkara
yang tahyul. Beliau beranggapan perkara
itu karut dan sewajarnya tidak diikuti kerana kepercayaan itu akan menjadi
halangan untuk kemajuan bangsa Melayu.
Abdullah begitu kuat menentang adat dan kepercayaan usang terutama
kepercayaan karut-marut dan bertentangan dengan Islam yang masih kuat dipegang
masyarakat pada zamannya. Abdullah
berpendapat punca kejumudan adat dan kepercayaan karut marut itu adalah
kurangnya beriman seseorang terhadap Allah dan Rasul. Ini dapat dilihat penentangannya terhadap
adat menjual anak seperti yang dinyatakan dalam Hikayat Abdullah.
“Nasihat:
Bahawa ini pun satu adat nenek moyang bodoh yang tiada ia mengetahui Allah
Taala, adakah sebab dijualkan itu
menjadi panjang umurnya dan jikalau dipelihara oleh ibu bapanya menjadi pendek
umurnya atau mati? Maka sekali-kali jangan kita percaya yang demikian.” (Hikayat
Abdullah, 2007:15)
ii. Pandangan
dan pemikiran terhadap menuntut ilmu
Selain itu, terdapat
juga petikan di dalam Hikayat Abdullah ini yang menerapkan unsur
keislaman ini. Misalnya dalam karya Hikayat
Abdullah hasil karangan Abdullah Abdul Kadir Munshi ini, pendidikannya
sedari kecil sangat menitik beratkan hal-hal keagamaan dan keilmuan. Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan
daripada karya tersebut, iaitu;
“Adapun
ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan, dan kekayaan
itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang dijadikan
Allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya, iaitu dapat
dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itulah sahaja yang tiada ternilai oleh
manusia akan harganya.” (Hikayat Abdullah,
2007: 19)
2.2
Nilai
Budaya
Budaya adalah daripada perkataan Sanskrit,
iaitu buddayah yang merupakan kata
jamak bagi perkataan buddhi yang
bermaksdu budi pekerti atau akal. Secara
amnya, ia membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia. Dalam pengertian yang luas pula bermaksud
segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai
culture, yang berasal daripada
perkataan Latin, iaitu colore yang
bermaksud menanam atau mengerjakan.
i.
Berbudi pekerti
Abdullah menyifatkan
paderi Inggeris iaitu Tuan Milne sebagai seorang yang bersopan-santun.
“…..kedua sukacita oleh sebab mendengar khabar dan
budi bahasa Tuan Milne terlalu baik, ia bertutur itu dengan hormatnya,…” (Hikayat
Abdullah, 2007:97)
ii.
Peribahasa
Dalam Hikayat Abdullah,
terdapat banyak peribahasa yang digunakan masyarakat Melayu. Budaya peribahasa ini menujukkan bahawa
masyarakat Melayu dahulu sangat mementingkan kesantunan semasa bertutur. Contohnya:
“Kerana ada aku mendengar khabar di negeri Inggeris orang yang
pandai-pandai dengan hikmatnya dapat ia mengetahui perkara-perkara yang
demikian itu dengan mudahnya, baik daripada barang-barang bahasa, atau bangsa
adanya. Seperti kata Melayu “tak boleh
dibaiki, jangan dipecahkan”. (Hikayat Abdullah, 2007:169)
“Maka baharulah sekarag aku menyesal; akan tetapi apakah gunanya. Seperti kata Melayu, “sesal dahulu
pendapatan, sesal kemudian itu suatu pun tiada apa gunanya”. (Hikayat Abdullah, 2007:170)
iii.
Adat melayu
Dalam Hikayat Abdullah
juga terdapat contoh adat Melayu yang menunjukkan kepatuhan rakyat dalam
mematuhi undang-undang dalam masyarakat Melayu itu sendiri.
“Maka setelah sudah berkampung, maka Tuan Raffles pun duduklah di atas
tempat bicara itu, katanya, “Tuan Sultan dan Temenggung, bagaimanakah adat
dalam undang-undang orang Melayu, jikalau seorang rakyat menderhaka kepada
rajanya dengan demekian ini?” maka jawab Sultan, “Tuan, aklau adat Melayu,
orang itu dibunuh habis-habis dengan anak bininya dan kaum keluarganya. Maka
tiang rumahnya dibalikkan ke atas, dan bumbungan rumahnya ke bawah; dan tanah
bekas rumahnya itu pun dibuangkan ke laut adanya.” Syahadan apabila didengar
oleh Tuan Raffles akan perkataan Sultan itu, jawapnya, “itu hukum bukanya adil.
Maka kalau barang siapa yang bersalah, dialah patut dihukumkan. Mengapa anak
bininya yang tiada tahu barang sesuatu dibunuh? Sekarang Tuan Sultan dan
Temenggung serta segala tuan-tuan yang ada dalam majlis ini bolehlah mendengar;
ada tersebut dala undang-undang aat hukum orang Inggeris, orang itu yang
menderhaka patut digantung.” (Hikayat Abdullah, 2007:178)
2.3
Pandangan
Hidup
Menurut pandangan sarjana
Islam, Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam
dari perspektif Islam ialah pandangan tentang akhirat. Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif
Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati
manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
Antara pandangan hidup di dalam Hikayat Abdullah, iaiah:
i.
Pandangan hidup mengenai kepercayaan karut
Masyarakat pada zaman Hikayat
Abdullah masih mempercayai kepercayaan karut dan diamalkan oleh penduduk
sekelilingnya. Sebagai contoh,
dipercayai oleh masyarakat pada ketika itu, bayi yang baru dilahirkan sekiranya
sering sakit maka bayi tersebut dikatakan tidak sesuai untuk dibela oleh ibu
bapa kandung bayi tersebut dan haruslah diserahkan kepada keluarga yang
mempunyai ramai anak untuk menjaga bayi tersebut. Perkara ini dapat dibuktikan
melalui contoh teks tersebut:
“Hatta maka dengan hal yang demikian, maka kata orang-orang sekalian,
“jikalau demikian hal budak ini, tiada berhenti daripada penyakit sahaja,
bahawa barangkali ibu bapanya tiada serasi memeliharakan dia ; baiklah
dijualkan kepada orang yang ada beranak banyak; kerana demikianlah diperbuat
oleh orang tua-tua.” (Hikayat Abdullah, 2007:10)
ii.
Pandangan hidup mengenai pentingnya pelajaran
Pada zaman itu juga,
pelajaran amat dipentingkan oleh semua orang sehinggakan diceritakan dalam Hikayat
Abdullah, untuk menimba ilmu pada pagi dihantar ke sekolah dan pada malam
hari pula akan diajar oleh bapa pula.
Sepanjang tempoh menuntu ilmu itu, badan pencerita itu sering kali
dipukul, ditampar, dirotan dan berbagai cara lain supaya cepat faham akan ilmu
yang dipelajari. Perkara ini menunjukkan
masyarakat pada zaman itu mementingkan pelajaran sampai ke tahap begitu. Hal ini boleh dilihat dalam contoh teks
tersebut:
“Maka pada tiap-tiap pagi aku pergi mengaji ke tempat belajar, dan
malam-malam diajar oleh bapaku di rumah. Maka beberapa banyak kena pukul dan
tampar dan beberapa papan loh yang pecah-pecah dihempaskan oleh guruku di
kepalaku, dan beberapa rotan pecah-pecah ditubuhku, dan beberapa kali ditangisi oleh bondaku akan
daku sebab banyak kena pukul itu.” (Hikayat Abdullah, 2007:14)
2.4
Nilai Ilmu
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al.(2011) nilai
diistilahkan sebagai ‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga
yang ditetapkan pada seseuatu. Nilai
membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau
salah. Ilmu dan maklumat yang ingin dikaji berdasarkan Hikayat Abdullah
antaranya ialah:
i.
Ilmu Firasat
Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:412),
firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain)
untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Berikut merupakan contoh-contoh
ilmu firasat yang terdapat dalam Hikayat Abdullah:
“Jikalau diusiknya sahaja kota ini, nescaya
banyaklah orang mati, kerana ada beberapa banyak jin syaitan dalam kota itu.”
( Hikayat Abdullah, 2007:41)
ii.
Ilmu Pendukunan
Dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit
atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah
dan sebagainya. Berikut merupakan contoh ilmu pendukunan dalam Hikayat
Abdullah:
“Syahadan,
maka adalah pada masa itu, dalam Melaka datang seorang, iaitu datang dari
Terengganu, bernama Pawang Gajah. Maka asalnya ia orang Kedah yang tau pada
ilmu gajah dan berbagai-bagai ubatan.” (Hikayat Abdullah, 2007:47)
iii.
Ilmu sains
Contoh ilmu
sains dalam Hikayat Abdullah:
“maka
lain pula ada beberapa ribu jenis binatang-binatang yang telah di buang isinya
dan tulangnya, maka diisinya dengan kapas dalamnya. Maka kelihatan rupanya
seperti binatang hidup sungguh adanya.” (Hikayat
Abdullah, 2007:204 )
iv.
Ilmu bahasa
Ilmu bahasa (linguistik) adalah ilmu tentang bahasa
atau ilmu yang menjadikan bahasa sebagai objek kajiannya atau lebih tepat lagi
telah ilmiah mengenai bahasa manusia.
Berikut merupakan contoh ilmu bahasa dalam Hikayat Abdullah:
“Kemudian
kataku, “Tuan, sahaya terlalu suka hendak belajar bahasa Inggeris”. Maka
jawabnya, “Baiklah, sahaya boleh ajar, akan tetapi ajar sama sahaya bahasa
Melayu.” (Hikayat Abdullah: 2007:97)
2.5
Estetika
dan Teknik Kepengarangan
Estetik umumnya dikaitkan
dengan persoalan keindahan yang menjadi unsur keindahan pembinaan karya sastera
manakala kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan
seseorang pengarang itu dalam berkarya. (Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman
Napiah dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani, 2014:96). Teknik secara umumnya
bermaksud kaedah mencipta sesuatu hasil seni (muzik, karang-mengarang).
2.5.1
Kepengarangan Munsyi Abdullah dalam Hikayat Abdullah
i.
Karya berbentuk realistik
Munsyi Abdullah merupakan
Bapa Kesusasteraan Melayu Moden. Jadi,
penulisan Hikayat Abdullah adalah berbentuk autobiografi dalam bentuk
realistik. Pengarang menulis hikayat ini
berdasarkan pengalamannya sendiri, iaitu kehidupan sebagai manusia yang
benar-benar berlaku dan dialaminya sendiri setelah kelahirannya. Karyanya itu juga memperkatakan kehidupan
rakyat biasa secara realistik, jauh berbeza daripada karya-karya sebelum beliau
seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah yang bertemakan
kehidupan bangsawan dan digerakkan oleh unsur mitos dan legenda yang penuh
dengan unsur kesaktian dan magis.
Karyanya dicipta dan dikarang sendiri atas permintaan seorang sahabatnya
yang berbangsa Inggeris sehingga akhirnya turut dinikmati oleh masyarakat.
ii.
Aspek bahasa dan tulisan
Pengarang menggunakan
bahasa Melayu klasik dalam Hikayat Abdullah. Beliau masih terikat kepada
bentuk bahasa Melayu lama yang terdapat dalam hikayat-hikayat lama. Ayat-ayat dalam hikayat ini adalah panjang
dan kosa kata klasik seperti sahaya dan masyghul turut
digunakan. Kata pangkal ayat maka,
kalakian, arakian dan sebermula banyak ditemui dalam hikayat ini.
Selain
itu, pengarang ada menggunakan tulisan Jawi dalam hikayat ini. Bukan itu
sahaja, kata pinjaman bahasa Inggeris (electricity,
commission, arithmetic) dan kata pinjaman bahasa Arab (khatib, syaaban, sayid)
juga turut dimuatkan ke dalam penulisannya.
iii.
Pemikiran dan sikap keterbukaan terhadap orang
Inggeris
Dalam Hikayat Abdullah,
pengarang menunjukkan sikap terbukaannya terhadap kehadiran orang Inggeris ke
Melaka. Pengarang juga menjalinkan
hubungan yang sangat baik dan rapat dengan beberapa orang Inggeris. Hubungan
Abdullah dengan seorang paderi bernama Tuan Milne sangat baik. Walaupun
perhubungan tersebut dikecam oleh masyarakat Melayu pada ketika itu, namun
beliau masih tetap mengajarkan bahasa Melayu kepada Tuan Milne dan diajari
bahasa Inggeris oleh Tuan Milne.
Pengarang yakin pembelajaran bahasa Inggeris akan membawa manfaat
kepadanya pada masa akan datang. Di sini
boleh dilihat kekuatan pemikiran pengarang tentang kepentingan berbanding orang-orang Melayu yang berfikiran
sempit tentang orang Inggeris dan bahasanya.
Malah,
beliau juga menyifatkan perlakuan orang Inggeris sangat bersopan-santun dalam
pertuturan. Budi bahasa orang Inggeris
sangat tinggi dan pengarang berasa senang dengan cara dan gaya percakapan
mereka. Selain itu, pengarang turut
mengagumi kebijaksanaan orang Inggeris dalam ilmu kira-kira dan kemajuan mereka
dalam sains teknologi yang jauh meninggalkan orang Melayu. Dapat disimpulkan bahawa pemikiran pengarang
terhadap orang Inggeris adalah positif.
2.6
Seni Bahasa
Pelbagai
gaya bahasa yang terdapat dalam Hikayat Abdullah, antaranya ialah:
i.
Majaz perbandingan - simile
“Lalu bercakaplah Tuan Raffles pada masa itu dengan
tersenyum-senyum simpul serta muka manis, dengan menunduk-nundukkan
kepalanya. Manisnya seperti laut madu.....Maka
pokok angin yang amat kencang serta dengan gelap-gelita itu pun seperti ribut
yang besar akan turun, bahawa sekalinya hilanglah, sehingga teranglah cuaca.”
(Hikayat Abdullah, 2007:156-157)
ii.
Skema perulangan – polisindeton
“Maka sebentar-sebentar rumah terbakar, dan sebentar-sebentar pencuri
siang-siang hari, dan
sebentar-sebentar orang bertikam.” (Hikayat Abdullah, 2007:161)
iii.
Retorik
a. Retorik pemerian
Contohnya:
“Tuan Farquhar sudah lama bersahabat dengan Tengku
Long, putera Sultan Mahmud. Semasa dia di Melaka, khabar yang kudengar
mengatakan Tengku Long sudah mengambil wang daripada Kolonel Farquhar.”
(Hikayat Abdullah, 2007:154)
b. Retorik penceritaan
Contohnya:
“Bermulalah adapun yang kukatakan lalaiku dan
aku mengaku bodohku itu adalah demikian, iaitu lapan Sembilan bulan lamanya aku
dalam negeri Singapura, maka pulanglah pula aku ke Melaka duduk tiga bulan,
maka segala pendapatanku yang di Singapura itu terhentiah, dan yang mana telah
kudapati itu, maka barulah aku balik ke
Singapura.” (Hikayat Abdullah: 2007:200)
c. Retorik pemujukan
Contohnya:
“Boleh sahaya sumpah betul begitu”.
(Hikayat Abdullah:229)
Maka jawabnya, “Tiada boleh
membukakan barang satu rahsia kepada orang asing lain daripada muafakat ini,
redala sahaya dibunuh”. (Hikayat Abdullah, 2007:229)
3.0
Kesimpulan
Abdullah
Munsyi menggunakan bentuk laporan dalam membina karya-karyanya. Dia melaporkan apa saja yang terjadi pada
dirinya, yang dilihat dan dialami. Walau
bagaimanpun, dia bukanlah seperti wartawan kerana dia juga mengemukakan
cadangan dan nasihat dalam karya-karyanya. Bentuk penulisan kritikan juga terlihat dalam
karyanya terutama kritik terhadap raja-raja Melayu. Seperti karya cereka, Abdullah juga
menggunakan dialog dalam penceritaan di samping diksi watak-watak bagi
menyampaikan maksud atau persoalan yang dikemukakan. Diteliti karya-karya Abdullah Munsyi, dapat
dibuat kesimpulan bahawa Abdullah telah jauh meninggalkan bentuk penulisan
sastera lama. Ini tergambar pada
persoalan atau tema yang dikemukakan, pada plot cerita, perwatakan, latar
cerita dan sudut pandangan. Hanya gaya
bahasa yang masih kekal seperti gaya bahasa sastera lama. Karyanya ini boleh dijadikan bahan rujukan dan
bahan dokumentasi yang penting.
No comments:
Post a Comment