Thursday, May 28, 2015

NOVEL SALINA - KARYA MODEN

1.0              Pengenalan
Novel ini pada mulanya bertajuk “Gerhana” kemudian diterbitkan sebagai “Salina”.  Menurut A. Samad Said, buku ini pada mulanya diberi nama “Gerhana” sebagai pernyataan simbolik tentang isinya tetapi setelah difikirkan semula nama simbolik itu telah ditukar kepada nama yang lebih tepat. Tema dan persoalan novel ini ialah mengenai peperangan dan kesan perang.  Pengarang memaparkan kesan-kesan peperangan kepada masyarakat.  Yang lebih ditumpukan bagaimana perang lebih menekan golongan rakyat jelata.  Rakyat terpaksa hidup dalam keadaan ketakutan, kebimbangan dan sering terancam oleh bahaya peperangan yang tidak mengenal erti belas kasihan.  Ditambah pula zaman peperangan merupakan zaman susah. Rakyat hidup dalam keadaan kelaparan kerana kekurangan makanan dan bahan pakaian. Di samping gambaran keadaan zaman peperangan, novel ini juga menyentuh tentang keadaan yang dialami oleh manusia yang menjadi mangsa peperangan.  Bagaimana mereka terpaksa meneruskan kehidupan dengan penuh cabaran dan kehilangan harta benda, orang-orang disayangi dan segala-galanya perlu dikorbankan hingga nilai dan maruah diri sendiri.  Melalui novel Salina, A. Samad Said banyak mendedahkan kesan penjajahan Jepun seperti soal pelacuran, pengangguran, kemiskinan, darurat, pilihan raya di samping turut mengabdikan pengalaman hidupnya sendiri di Kampung Kambing, Singapura yang hanya indah serta makmur pada zahirnya sedangkan keadaan sebenar adalah sebaliknya.        


2.0              Ciri-ciri Karya Agung dalam Novel Salina
2.1              Pemikiran (Isi dan Mesej)

a)      Isu kemiskinan
Contoh isu kemiskinan yang ditonjolkan oleh pengarang dalam novel ini ialah masyarakat pada zaman itu terpaksa tinggal dalam kandang kambing yang telah diubahsuai untuk dijadikan bilik sewa dan tempat tersebut dikenali sebagai Kampung Kambing.  Contoh petikan yang terdapat dalam novel Salina yang menceritakan tentang kemiskinan penduduk, iaitu:
Kampung itu lama dikenal sebagai “Kampung Kambing”.  Ia dikenal demikian, kata orang yang tahu sejarahnya, kerana rumah-rumah yang didirikan di situ sebenarnya berasal dari kandang-kandang kambing.  Kandang-kandang ini dibesarkan oleh tuan punyanya untuk dijadikan rumah sewaan. (Salina: 2)
Kambing ini terpaksa mengambil air di bilik-bilik mandi itu juga, yang dirasakan oleh mereka sendiri adalah haknya, terutama kerana orang yang menyewakan bilik-bilik kepada mereka itu ialah orang-orang India yang tinggal di petak itu juga. (Salina: 4)

b)     Peranan dan cara hidup kaum perempuan
i.                    Wanita sebagai pelayan
Cara hidup kaum perempuan yang pertama yang dinyatakan oleh A. Samad Said dalam novel Salina ialah wanita sebagai pelayan.  Pekerjaan sebagai pelayan dalam kalangan golongan wanita begitu dominan pada zaman perang.  Melalui Novel A.Samad Said, iaitu Salina memperlihatkan watak wanita yang bekerja sebagai seorang pelayan.  Dalam novel ini, memperlihatkan watak Zarina dan Nahidah.  Zarina merupakan ibu tiri kepada Nahidah dan bekerja sebagai seorang pelayan untuk menyara hidupnya.  Contoh dalam petikan yang menunjukkan Nahidah dipaksa menjadi pelayan iaitu,
“Mak dah pun carikan kerja untuk kau,” kata Zarina mendekat ke maksud utamanya. “Kerja tu dah pun mak dapatkan, cuma tunggu jawapan dari kau saja. Mak harap benar kau mahu bekerja.” (Salina: 162)
“Kerja di kedai kopi. Bila orang datang kau oergi kepadanya, tanya dia hendak minum apa dan endak makan apa dan…”(Salina: 163)

ii.                  Kaum wanita menjadi pelacur
Dalam Novel Salina oleh A.Samad Said telah memperlihatkan watak Salina sebagai seorang wanita yang mencari nafkah dengan menjual kehormatan dirinya.  Faktor sejarah hitam yang dilalui oleh Salina seperti pernah dirogol oleh tentera jepun mendorong Salina  untuk menjadi seorang pelacur.  Jika dilihat melalui watak Salina, jelas memperlihatkan bahawa pemikiran golongan wanita pada masa dahulu begitu cetek sehingga memilih jalan hitam bagi meneruskan kehidupan.  Contoh petikan yang menunjukkan Salina seorang yang berhati mulia iaitu,
…Dan seorang daripada jiran-jirannya yang dirasanya begitu bertimbang rasa kepadanya ialah Siti Salina, kerana Siti Salina, selain dari memberi nasihat, tidak lokek-lokek pula memberinya wang pada sebarang ketika yang diperlukannya benar. (Salina: 192)

iii.                Kaum perempuan mampu mencari rezeki yang halal
Melalui novel Salina, kita dapat melihat watak seorang ibu tunggal, iaitu Katijah yang terpaksa bekerja sebagai tukang cuci di empat buah rumah orang inggeris demi menyara anaknya yang sedang belajar, iaitu Hilmy.  Contoh petikan yang menunjukkan Katijah mengambil upah mencuci pakaian, iaitu:
“Bukan kerja apa-apa; cuma cuci kain dan baju saja,” Katijah menerangkan. “Hari ni kakak cuci kain baju di rumah Nyonya Swee Kim dan Encik Burhan. Esok cuci di rumah orang lain pula. Begitu bergilir-gilir. Kalau tak begitu manalah nak dapat duit,” Katijah memandang Hilmy dan berkata, “nak harapkan budak ni, kurang-kurang kena tunggu dua tiga tahun lagi…(Salina: 38).

2.2              Nilai Budaya
Budaya adalah daripada perkataan Sanskrit, iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal.  Secara amnya, ia membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia.  Dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia.  Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture, yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan
i.                    Nilai kasih sayang
Dalam novel Salina, kajian dapat melihat bagaimana nilai kasih sayang diterapkan oleh pengarang.  Nilai ini dapat dilihat melalui hubungan Salina dan Abdul Fakar.  Abdul Fakar bermonolog kepada dirinya sendiri dengan mempersoal kebaikan Salina kepada dirinya.
“Mengapa Siti Salina begitu menyayanginya, tidak pernah dipersoalkannya.  Dan apakah Siti Salina menyayanginya itu untuk selamanya atau pun untuk seketika sahaja, tidaklah dipersoalkannya.  Yang difikirkannya hanyalah waktu sekarang ini sahaja.  Sekarang dia senang; hidupnya “makan tanggung, berak cangkung!”  Masa depannya itu diyakininya penuh dengan kemungkinan-kemungkinan gilang-gemilang “makan tanggung, berak cangkung” juga.” (Salina: 94)
ii.                  Nilai nasihat-menasihati
Salina menyedari kata-kata dari Katijah membuatkan dia ingat pada dirinya sendiri tentang nilai hidupnya itu.  Katijah telah memberi nasihat kepada Salina supaya masa depan seorang wanita tidak selalunya cerah, ada tikanya mendung.  Jadi, langkah berjaga-jaga dengan membuat tabungan penting pada hidupnya itu.
“Aku tahu aku tidak akan insaf kalau Katijah tidak mengingatkan aku tentang masa depanku itu, fikirnya.  Aku tidak insaf kalau tidak Katijah mengatakan kepadaku bahawa di suatu hari orang tidak akan memandang aku dengan sebelah matanya pun di ketika aku sakit dan di ketika aku tua, fikirnya.  Tetapi sekarang ini aku sedar ini semua, dan aku yakin harinya akan datang, sebab itulah aku bersedia-sedia.” (Salina: 109)
2.3              Pandangan Hidup
Menurut pandangan sarjana Islam, Syed Naquib al-Attas (1972). Pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam dari perspektif Islam ialah pandangan tentang akhirat.  Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
a)                  Pandangan hidup mengenai mempelajari agama Islam
Walaupun kehidupan masyarakat yang serba kekurangan namun pelajaran terhadap ilmu agama tetap dipentingkan.  Dalam Novel Salina ini jelas ditunjukkan dalam watak Pak Haji yang dianggap nyanyuk oleh Hilmy.  Pak Haji merupakan orang tua yang sangat mementingkan nilai agama kerana dialah yang mengajar kanak-kanak yang ada di kawasan perumahan itu mengaji.  Contoh:
“Entahlah kak, tapi saya rasa tidak pula begitu, dialah yang mengajar budak-budak mengaji di sini.  Murid-muridnya banyak.  Pendeknya, budak-budak di sini semuanya belajar mengaji dengannya,” kata perempuan muda yang cantik itu. (Salina: 11)
b)                 Pandangan hidup mengenai pentingnya pelajaran
Perkara ini jelas ditunjukkan oleh watak Salina dan Hilmy yang sangat mementingkan pelajaran yang mana Salina menjelaskan kepada Hilmy betapa pentingnya pelajaran sekiranya hendak berjaya apabila dewasa kelak.  Salina menjelaskan kepada Hilmy sekiranya mendapat peluang untuk menyambung pelajaran dia harus mengambilnya.  Salina turut menyatakan mengenai biasiswa yang boleh didapati sekiranya pelajar itu kurang berkemampuan tetapi hebat dari segi akademik.  Perkara ini jelas menunjukkan bahawa Salina amat mementingkan pelajaran.  Contoh:
Hilmy tak tau sekarang ini bagaimana susah orang nak dapat kerja?” kata Siti Salina menyambung lagi, “kalau tak ada certificate sekolah, tak dapat kerja. Kalau tak ada kerja bagaimana nak makan, dan kalau tak ada makan, bagaimana nak hidup? Orang sekolah hendak apa? Kerana nak senang kemudian harilah. Jadi terlanjur ada peluang bersekolah tu belajarlah baik-baik. Janganlah difikirkan soal lain dulu. Tunggulah dan belajarlah sampai dah lulus dan dah dapat certificate yang baik. Nanti bolehlah dapat kerja yang baik. Kalau berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negeri pun,  janganlah dilepaskan. Itulah yang lebih baik. Kakak fikir kalau Hilmy belajar betul-betul tentu Hilmy dapat melanjutkan pelajaran ke luar negeri; tentu Hilmy akan dapat scholarship. Sekarang ini khabarnya anak-anak orang miskin selalu diberi scholarship kalau otaknya baik.” (Salina: 120)

2.4              Nilai Ilmu
Para sosiologi menyatakan baberapa pengertian nilai iaitu:
a)      Anthony Giddens - nilai adalah gagasan-gagasan yang dimiliki seseorang atau kelompok tentang apa yang dikehendaki, apa yang layak, dan apa yang baik dan buruk
b)      Horton dan Hunt - nilai adalah gagasan-gagasan yang menjelaskan tentang apakah suatu tindakan itu penting atau tidak penting.
c)      Richard T Schaefer dan Robert P. Iamm - nilai adalah gagasan kolektif  yang menyangkut tentang apa yang dianggap baik, penting, diinginkan dan dianggap layak.
Manakala ilmu pula diertikan sebagai pengetahuan dan kepandaian tentang sesuatu bidang yang disusun secara bersistem menurut kaedah dan cara tertentu yang dapat digunakan untuk menerangkan sesuatu yang berkait dengan bidang ilmu tersebut. 
a)                  Ilmu Pengetahuan Nyata (Explisit Knowledge)
Pengetahuan nyata (eksplisit) adalah pengetahuan yang dapat ditemukan secara fizikal, mudah dikomunikasikan dan mudah dipelajari orang lain.  Misalnya pengetahuan yang terdapat dalam buku, dokumen dan lain-lain.  Nilai ilmu yang terdapat dalam novel Salina ialah:
i.                    Ilmu sejarah
Ilmu sejarah adalah salah satu cabang ilmu pengetahuan yang meneliti dan menyelidiki secara sistematik keseluruhan perkembangan masyarakat serta kemanusiaan di masa lampau beserta kejadian-kejadian dengan maksud untuk menilai secara kritis seluruh hasil penelitiannya.
“Di sekolah, Hilmy belajar sejarah.  Belajar sejarah samalah juga seperti ambil tahu tentang diri orang dulu-dulu.  Dan kita belajar tu pula bukanlah belajar saja: kita fikirkan juga tentang senang susah orang dulu-dulu.  Kita ikuti bagaimana seorang yang susah itu maju sehingga dapat mencarikan sebuah benua untuk bangsanya.” (Salina:134)
ii.                  Ilmu menulis dan membaca
Meskipun penduduk Kampung Kambing hidup dengan serba kekurangan, namun mereka menyedari pendidikan merupakan jalan penyelesaian untuk keluar daripada kemisikinan yang mereka hadapi.  Walaupun ada dalam kalangan mereka yang tidak dapat meneruskan persekolahan, tetapi mereka masih mampu menulis dan membaca.
“Saya tak sangka Nahidah boleh menulis surat sesedap itu” kata Hilmy bila dilihatnya Nahidah masih juga menundukkan kepalanya.  Apa yang dicakapnya itu benar, Nahidah pandai mengarang. (Salina:260)
b)                 Ilmu Pengetahuan Tidak Nyata (Tacit Knowledge)
Ilmu pengetahuan tidak nyata pula terdapat dalam idea, minda, amalan harian, pengalaman, memori, dan seumpamanya yang kebiasannya sukar dilihat dengan mata kasar.  Pengetahuan tasit adalah pengetahuan yang  sulit diterjemahkan dalam bentuk bahasa dan sulit untuk dipelajari oleh orang lain.  Nilai ilmu pengetahuan yang terdapat dalam novel Salina ialah:
i.                    Ilmu firasat
Berikut merupakan contoh ilmu firasat yang terdapat dalam Novel Salina:
“Dunia dah tua.  Perang akan merebak.  Semua bangsa akan masuk campur termasuklah Turki sekali.  Kalaulah Turki masuk campur berertilah perang sabil.  Pendeknya dunia ini akan kiamatlah” (Salina: 220)
Sewaktu pengeboman Jepun meliar di Singapura, selama seminggu berturut-turut, sorang tua telah memberikan satu ramalan yang mengkhuatirkan seperti yang telah dinyatakan semua orang mempercayai ramalan tersebut namun mereka tidak menyangkakan bahawa hal itu benar-benar berlaku apabila mereka mendapati hari demi hari  banyak tempat di Singapura telah dibom dan banyak orang yang mati.
ii.                  Ilmu perniagaan
Ilmu perniagaan ini dapat dilihat daripada keluarga Salina dan Nahidah.  Sebelum berlakunya perang dunia kedua ini, kedua-dua ayah Salina dan Nahidah merupakan orang yang mempunyai kedudukan dalam masyarakat serta terlibat dengan aktiviti perniagaan yang besar.  Berikut merupakan contoh ilmu perniagaan yang boleh dilihat daripada novel Salina.
Perniagaan di Sungai Road semakin maju.  Tetapi hanya beberapa orang sahaja-mereka mendapat barang-barang sojar yang diperoleh secara pasar gelap.  Ayah Nahidah sendiri kurang beruntung. (Salina: 144)
iii.                Ilmu ketenteraan
  Ilmu ketenteraan dalam novel Salina dapat dilihat melalui watak Hilmy dan Mansur yang terlibat dengan latihan ketenteraan.
“Saya dan kawan-kawan lain akan dibawa ke suatu tempat yang masih belum diketahui lagi di mana.  Kabarnya kami akan belajar menggunakan senjata (tidak lagi belajar cara mengikat “bandage” dan merawat luka!).  Saya dan kawan-kawan lain akan belajar pula cara hendak menggunakan senjata  untuk membunuh  manusia yang menjadi musuh”.           (Salina: 125)


2.5              Estetika dan Kepengarangan
Estetik berkait rapat dengan persoalan keindahan yang membicarakan unsur keindahan pembinaannya, bahasanya dan pengalaman keseronokan membacanya.  Manakala kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya (Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah & Seri Lanang Jaya Hj. Rohani, 2014: 96).  Dalam sesebuah karya, nilai estetik dan kepengarangan merupakan dua aspek penting yang boleh mempengaruhi kedudukan teks tersebut. Terdapat beberapa teknik kepengarangan  A. Samad Said dalam novel Salina, antaranya ialah:
a)                  Penulisan novel Salina berbentuk autobiografi
Karya bentuk autobiografi biasanya ditulis oleh tokohnya sendiri tentang peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku.  Novel Salina berbentuk autobiografi kerana pengarang sendiri yang mengarangnya.  Novel ini membuka dan membongkar keperitan hidup masyarakat Melayu di sebuah perkampungan kecil di Singapura akibat Perang Dunia Kedua.
Novel ini ditulis berdasarkan kesan pengalaman hidup yang musnah dalam peperangan, iaitu pengalaman langsung pengarang sebagai mangsa perang ketika itu.  Kesengsaraan akibat perang telah mengalirkan bakat dan kebolehannya untuk melukiskan semula pengalaman itu dalam bentuk kreatif.  Selain itu, nama-nama tempat yang dinyatakan dalam Salina juga benar-benar wujud seperti Kampung Kambing dan Sekolah Melayu Kota Raja dan Victoria Institution.  Pengarang pernah mendapat pendidikan formal di kedua-dua sekolah tersebut.
b)                 Kepelbagaian teknik penulisan Salina
Dalam novel Salina, pengarang banyak menggunakan teknik dialog, teknik monolog dalaman dan teknik imbas kembali.  Peristiwa-peristiwa dalam novel dikisahkan dengan baik menggunakan teknik-teknik tersebut.
i.                    Teknik dialog
Teknik dialog digunakan untuk menjadikan sesuatu cerita lebih menarik.  Pada kebiasaannya, teknik pemerihalan atau penceritaan paling banyak digunakan dalam karya penulisan.  Walau bagaimanapun, kekerapan penggunaan teknik ini boleh menyebabkan pembaca berasa bosan.  Oleh itu, pengarang novel Salina, A. Samad Said memasukkan teknik dialog untuk menjadikan cerita lebih hidup dan dekat dengan pembaca.  Teknik ini dapat menarik perhatian pembaca. Contoh petikan dialog:
“Emak Hilmy mana?” tanya Siti Salina memulakan lagi tetapi dengan soalan lain.
“Dah keluar, pergi cuci kain.”  
“Keluar cuci kain di mana?”
“Di rumah orang.” “O, bekerja cuci kain?” (Salina: 48)
ii.                  Teknik monolog dalaman
Pengarang juga menggunakan teknik monolog dalaman dalam Salina untuk menampakkan peribadi dan konflik sesuatu watak secara jelas.  Contoh:
Zarina berkata di dalam hatinya sungguh-sungguh. “Ya, laki-laki tentu akan tergila-gilakan Nahidah!”. (Salina: 252)
Petikan di atas menunjukkan monolog dalaman Zarina yang memikirkan rancangan yang tidak elok untuk anak tirinya, Nahidah.  Di sini boleh terlihat peribadi Zarina yang tidak baik.
c)                  Penggunaan bahasa asing
Pengarang turut menerapkan penggunaan bahasa Inggeris dan Tamil yang akan menghidupkan lagi suasana latar masyarakat dalam novel.  Contoh pengguaan:
Bahasa Inggeris: shut up, a bunch of stupid boys, oh heavens
Bahasa Tamil : ayoyo kadawelle, dey  (Salina: 55)
d)                 Penerapan unsur humor
Secara keseluruhannya, novel ini menceritakan kesengsaraan hidup masyarakat selepas perang yang banyak menggambarkan perasaan sedih, marah dan sebagainya.  Walau bagaimanapun, bagi mengelakkan kebosanan dalam pengisahan cerita, pengarang telah menerapkan unsur humor dalam novel Salina.  Contoh unsur humor boleh didapati dalam halaman 55, iaitu kisah lucu Hilmy yang belajar bahasa Inggeris dalam kisah ‘Monkey has a long, long tail’.

2.6              Seni Bahasa
Menurut Hashim Awang dalam Abu Hassan dan Mohd Rashid Md Idris (2012), gaya bahasa merupakan cara menggunakan kata-kata dalam menyampaikan fikiran dan perasaan.  Selain itu, gaya bahasa juga merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk menyatakan sifat individu pengarang, fikiran dan tujuannya.  Antara gaya bahasa yang terdapat dalam novel Salina ialah:
i.                    Anafora
Misalnya:
(a)    Dia diam pula kerana disedarinya bahawa Hilmy tidak mendengarkannya sepenuhnya, mungkin tidak semuanya.  Dia melanjutkan dengan suara yang semakin ditinggikan: suara meminta perhatian:... (Salina: 23)
(b)   Dan diketahuinya juga bahawa dia boleh keluar dari rumah itu: dia boleh meninggalkan keluarga Zarina, tapi ada sesuatu yang menghalangnya–suara hatinya yang mengingatkan selalu bahawa dia telah terhutang budi kepada keluarga Zarina, walaupun bukan Zarinanya.  Dan selain dari itu pula ada sebab lain yang menghalangnya juga, sebab yang lebih berat dan berkesan. (Salina: 41)
ii.                  Polisidenton
Polisidenton ialah penggunaan kata hubung yang banyak dalam sesuatu ayat.  Dalam novel Salina, terdapat juga penggunaan gaya bahasa ini seperti yang dapat dilihat dalam contoh ayat yang berikut:
(a)    Di sana sini lecak sahaja, dan di tanah banyak air yang tertakung-bertakung di tanah yang lekak-lekuk dan di beberapa buah tin dan botol yang terselit-selit di celah pokok pisang. (Salina: 25)
(b)   Mereka semuanya sedang memasak; ada yang sedang memarut kelapa, ada yang sedang menggiling rempah dan ada yang sedang membuangkan air nasinya. (Salina: 77)
iii.                Simile
Simile dikenali juga sebagai perumpamaan.  Gaya bahasa ini lazimnya menggunakan kata-kata perbandingan dan kata-kata ini bersifat eksplisit.  Kata-kata perbandingan tersebut ialah seperti, bak, laksana, bagai, ibarat, tamsil, umpama dan sebagainya. Sebagai contoh:
(a)    Hatinya tidak aman; kalau hatinya itu sebuah okestra tentulah seperti okestra yang tidak harmonis! (Salina: 19)
(b)   Mereka diam sediam kuburan di waktu subuh. (Salina: 19)
iv.                Disfemisme
Disfemisme merujuk kepada penggunaan kata atau perkataan yang kasar dan tidak sopan dalam sesebuah ayat.  Dalam novel Salina, terdapat beberapa penggunaan bahasa yang kasar ini.  Antaranya ialah:
(a)    “Alamak ini Kurupaya banyak cilaka.  Sudah banyak wang, sekarang mahu banyak wang lagi,” kata Benggali jaga itu meludah-ludah sambil pergi duduk pula di jurinya. (Salina: 4)
(b)    “Katanya saya, saya sundal!” (Salina: 19)
v.                  Hiperbola
Hiperbola merupakan sebuah teknik kepengarangan yang memberi gambaran yang berlebih-lebihan terhadap sesuatu yang diperkatakan.  Penggunaan hiperbola dalam novel Salina dapat dilihat dalam contoh ayat yang berikut:
(a)    “Mak marah-marah saja. Katanya dengan wang yang sedikit itu apa yang hendak dibelikan. Nak selit di celah gigi pun tak cukup, katanya. ...” (Salina: 19)
(b)   “Sebab itulah saya masuk campur.  Emak terbakar, lalu dilemparkannya kulit kayu balak kepada saya dan dipekikkannya kuat-kuat: “Hei, kau sundal!”
vi.                Personifikasi
Personifikasi merujuk kepada gaya bahasa yang melukiskan sesuatu benda dengan memberikan sifat-sifat manusia kepada benda-benda mati sehingga seolah-olah memiliki sifat seperti manusia atau benda hidup lainnya.  Dalam erti kata lain, gaya bahasa personifikasi merupakan gaya bahasa yang "menggambarkan benda mati seolah hidup".
            Berikut merupakan beberapa contoh penggunaan gaya bahasa personifikasi dalam novel Salina:
(a)    Dia berkemban, dan kedua belah bahunya tertutup oleh tuala mandi yang kecil; rambutnya yang disiput longgar, kusut; beberapa helai rambutnya menutupi dahinya, dan melenggang-lenggang ke sana ke mari bila ditiup angin sesekali. (Salina: 25)
(b)   Rokok itu dibuangnya ke rumput; asapnya melenggang-lenggang. (Salina: 50)
vii.              Peribahasa
Antaranya ialah:
(a)    Cekik darah
(b)   Tergigit lidahnya
viii.            Bahasa Inggeris
Misalnya:
(a)    Dia tidak tahu berbahasa Inggeris, kecuali beberapa patah perkataan seperti yes, no, bastard, one-two-three dan yang paling panjang sekali monkey has a long, long tail … (Salina: 36)

3.0              Kesimpulan
Novel Salina ini dapat memberikan kepuasan kesenian bukan sahaja kepada masyarakat Melayu, tetapi juga masyarakat antarabangsa.  Novel ini menjadi titik penting dalam pemisah antara novel-novel sebelumnya dengan novel-novel yang selepasnya.  Disamping itu, novel ini juga merupakan garis pemisah antara penulis lama dan baru dan antara A. Samad Said dengan penulis tahun-tahun 50-an.  Novel ini membawa teknik yang luar biasa, watak dan perwatakannya benar-benar hidup sebagai manusia yang berdarah daging, tidak jahat semata-mata dan tidak baik semata-mata.  Novel ini juga merupakan novel yang mendapat penghargaan dalam Peraduan Mengarang Novel Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1985.  Novel Salina ialah novel pertama yang tebal dan mengangkat martabat kesusasteraan Melayu ke tahap antarabangsa. 



No comments:

Post a Comment