1.0
Pengenalan
Novel ini pada mulanya bertajuk “Gerhana”
kemudian diterbitkan sebagai “Salina”.
Menurut A. Samad Said, buku ini pada mulanya diberi nama “Gerhana”
sebagai pernyataan simbolik tentang isinya tetapi setelah difikirkan semula
nama simbolik itu telah ditukar kepada nama yang lebih tepat. Tema dan
persoalan novel ini ialah mengenai peperangan dan kesan perang. Pengarang memaparkan kesan-kesan peperangan
kepada masyarakat. Yang lebih ditumpukan
bagaimana perang lebih menekan golongan rakyat jelata. Rakyat terpaksa hidup dalam keadaan
ketakutan, kebimbangan dan sering terancam oleh bahaya peperangan yang tidak
mengenal erti belas kasihan. Ditambah
pula zaman peperangan merupakan zaman susah. Rakyat hidup dalam keadaan
kelaparan kerana kekurangan makanan dan bahan pakaian. Di samping gambaran
keadaan zaman peperangan, novel ini juga menyentuh tentang keadaan yang dialami
oleh manusia yang menjadi mangsa peperangan.
Bagaimana mereka terpaksa meneruskan kehidupan dengan penuh cabaran dan
kehilangan harta benda, orang-orang disayangi dan segala-galanya perlu
dikorbankan hingga nilai dan maruah diri sendiri. Melalui novel Salina, A. Samad Said
banyak mendedahkan kesan penjajahan Jepun seperti soal pelacuran, pengangguran,
kemiskinan, darurat, pilihan raya di samping turut mengabdikan pengalaman
hidupnya sendiri di Kampung Kambing, Singapura yang hanya indah serta makmur
pada zahirnya sedangkan keadaan sebenar adalah sebaliknya.
2.0
Ciri-ciri Karya Agung dalam Novel Salina
2.1
Pemikiran (Isi dan Mesej)
a) Isu
kemiskinan
Contoh
isu kemiskinan yang ditonjolkan oleh pengarang dalam novel ini ialah masyarakat
pada zaman itu terpaksa tinggal dalam kandang kambing yang telah diubahsuai
untuk dijadikan bilik sewa dan tempat tersebut dikenali sebagai Kampung
Kambing. Contoh petikan yang terdapat
dalam novel Salina yang menceritakan tentang kemiskinan penduduk, iaitu:
Kampung
itu lama dikenal sebagai “Kampung Kambing”. Ia dikenal demikian, kata orang yang tahu
sejarahnya, kerana rumah-rumah yang didirikan di situ sebenarnya berasal dari
kandang-kandang kambing. Kandang-kandang
ini dibesarkan oleh tuan punyanya untuk dijadikan rumah sewaan. (Salina: 2)
Kambing
ini terpaksa mengambil air di bilik-bilik mandi itu juga, yang dirasakan oleh
mereka sendiri adalah haknya, terutama kerana orang yang menyewakan bilik-bilik
kepada mereka itu ialah orang-orang India yang tinggal di petak itu juga. (Salina: 4)
b)
Peranan dan cara hidup kaum perempuan
i.
Wanita sebagai pelayan
Cara
hidup kaum perempuan yang pertama yang dinyatakan oleh A. Samad Said dalam
novel Salina ialah wanita sebagai pelayan. Pekerjaan sebagai pelayan dalam kalangan
golongan wanita begitu dominan pada zaman perang. Melalui Novel A.Samad Said, iaitu Salina
memperlihatkan watak wanita yang bekerja sebagai seorang pelayan. Dalam novel ini, memperlihatkan watak Zarina
dan Nahidah. Zarina merupakan ibu tiri
kepada Nahidah dan bekerja sebagai seorang pelayan untuk menyara hidupnya. Contoh dalam petikan yang menunjukkan Nahidah
dipaksa menjadi pelayan iaitu,
“Mak
dah pun carikan kerja untuk kau,” kata Zarina mendekat ke maksud utamanya.
“Kerja tu dah pun mak dapatkan, cuma tunggu jawapan dari kau saja. Mak harap
benar kau mahu bekerja.” (Salina: 162)
“Kerja
di kedai kopi. Bila orang datang kau oergi kepadanya, tanya dia hendak minum
apa dan endak makan apa dan…”(Salina: 163)
ii.
Kaum wanita menjadi pelacur
Dalam
Novel Salina oleh A.Samad Said telah memperlihatkan watak Salina sebagai
seorang wanita yang mencari nafkah dengan menjual kehormatan dirinya. Faktor sejarah hitam yang dilalui oleh Salina
seperti pernah dirogol oleh tentera jepun mendorong Salina untuk menjadi seorang pelacur. Jika dilihat melalui watak Salina, jelas
memperlihatkan bahawa pemikiran golongan wanita pada masa dahulu begitu cetek
sehingga memilih jalan hitam bagi meneruskan kehidupan. Contoh petikan yang menunjukkan Salina
seorang yang berhati mulia iaitu,
…Dan
seorang daripada jiran-jirannya yang dirasanya begitu bertimbang rasa kepadanya
ialah Siti Salina, kerana Siti Salina, selain dari memberi nasihat, tidak
lokek-lokek pula memberinya wang pada sebarang ketika yang diperlukannya benar.
(Salina: 192)
iii.
Kaum perempuan mampu mencari rezeki yang halal
Melalui
novel Salina, kita dapat melihat watak seorang ibu tunggal, iaitu
Katijah yang terpaksa bekerja sebagai tukang cuci di empat buah rumah orang
inggeris demi menyara anaknya yang sedang belajar, iaitu Hilmy. Contoh petikan yang menunjukkan Katijah mengambil
upah mencuci pakaian, iaitu:
“Bukan
kerja apa-apa; cuma cuci kain dan baju saja,” Katijah menerangkan. “Hari ni
kakak cuci kain baju di rumah Nyonya Swee Kim dan Encik Burhan. Esok cuci di
rumah orang lain pula. Begitu bergilir-gilir. Kalau tak begitu manalah nak
dapat duit,” Katijah memandang Hilmy dan berkata, “nak harapkan budak ni,
kurang-kurang kena tunggu dua tiga tahun lagi…(Salina: 38).
2.2
Nilai Budaya
Budaya
adalah daripada perkataan Sanskrit, iaitu buddayah
yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi
yang bermaksud budi pekerti atau akal.
Secara amnya, ia membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal
manusia. Dalam pengertian yang luas pula
bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai
culture, yang berasal daripada
perkataan Latin, iaitu colore yang
bermaksud menanam atau mengerjakan
i.
Nilai
kasih sayang
Dalam
novel Salina, kajian dapat melihat bagaimana nilai kasih sayang
diterapkan oleh pengarang. Nilai ini
dapat dilihat melalui hubungan Salina dan Abdul Fakar. Abdul Fakar bermonolog kepada dirinya sendiri
dengan mempersoal kebaikan Salina kepada dirinya.
“Mengapa Siti Salina begitu
menyayanginya, tidak pernah dipersoalkannya.
Dan apakah Siti Salina menyayanginya itu untuk selamanya atau pun untuk
seketika sahaja, tidaklah dipersoalkannya.
Yang difikirkannya hanyalah waktu sekarang ini sahaja. Sekarang dia senang; hidupnya “makan
tanggung, berak cangkung!” Masa depannya
itu diyakininya penuh dengan kemungkinan-kemungkinan gilang-gemilang “makan
tanggung, berak cangkung” juga.” (Salina:
94)
ii.
Nilai
nasihat-menasihati
Salina
menyedari kata-kata dari Katijah membuatkan dia ingat pada dirinya sendiri
tentang nilai hidupnya itu. Katijah
telah memberi nasihat kepada Salina supaya masa depan seorang wanita tidak
selalunya cerah, ada tikanya mendung.
Jadi, langkah berjaga-jaga dengan membuat tabungan penting pada hidupnya
itu.
“Aku tahu aku tidak akan
insaf kalau Katijah tidak mengingatkan aku tentang masa depanku itu,
fikirnya. Aku tidak insaf kalau tidak
Katijah mengatakan kepadaku bahawa di suatu hari orang tidak akan memandang aku
dengan sebelah matanya pun di ketika aku sakit dan di ketika aku tua,
fikirnya. Tetapi sekarang ini aku sedar
ini semua, dan aku yakin harinya akan datang, sebab itulah aku bersedia-sedia.”
(Salina: 109)
2.3
Pandangan Hidup
Menurut
pandangan sarjana Islam, Syed Naquib al-Attas (1972). Pandangan hidup mestilah
bersumberkan Islam dari perspektif Islam ialah pandangan tentang akhirat. Oleh
itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau
hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
a)
Pandangan
hidup mengenai mempelajari agama Islam
Walaupun
kehidupan masyarakat yang serba kekurangan namun pelajaran terhadap ilmu agama
tetap dipentingkan. Dalam Novel Salina
ini jelas ditunjukkan dalam watak Pak Haji yang dianggap nyanyuk oleh
Hilmy. Pak Haji merupakan orang tua yang
sangat mementingkan nilai agama kerana dialah yang mengajar kanak-kanak yang
ada di kawasan perumahan itu mengaji. Contoh:
“Entahlah
kak, tapi saya rasa tidak pula begitu, dialah yang mengajar budak-budak mengaji
di sini. Murid-muridnya banyak. Pendeknya, budak-budak di sini semuanya
belajar mengaji dengannya,” kata perempuan muda yang cantik itu. (Salina:
11)
b)
Pandangan
hidup mengenai pentingnya pelajaran
Perkara
ini jelas ditunjukkan oleh watak Salina dan Hilmy yang sangat mementingkan
pelajaran yang mana Salina menjelaskan kepada Hilmy betapa pentingnya pelajaran
sekiranya hendak berjaya apabila dewasa kelak.
Salina menjelaskan kepada Hilmy sekiranya mendapat peluang untuk
menyambung pelajaran dia harus mengambilnya.
Salina turut menyatakan mengenai biasiswa yang boleh didapati sekiranya
pelajar itu kurang berkemampuan tetapi hebat dari segi akademik. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa Salina
amat mementingkan pelajaran. Contoh:
“Hilmy
tak tau sekarang ini bagaimana susah orang nak dapat kerja?” kata Siti Salina
menyambung lagi, “kalau tak ada certificate sekolah, tak dapat kerja. Kalau tak
ada kerja bagaimana nak makan, dan kalau tak ada makan, bagaimana nak hidup?
Orang sekolah hendak apa? Kerana nak senang kemudian harilah. Jadi terlanjur
ada peluang bersekolah tu belajarlah baik-baik. Janganlah difikirkan soal lain
dulu. Tunggulah dan belajarlah sampai dah lulus dan dah dapat certificate yang
baik. Nanti bolehlah dapat kerja yang baik. Kalau berpeluang melanjutkan
pelajaran ke luar negeri pun, janganlah
dilepaskan. Itulah yang lebih baik. Kakak fikir kalau Hilmy belajar betul-betul
tentu Hilmy dapat melanjutkan pelajaran ke luar negeri; tentu Hilmy akan dapat
scholarship. Sekarang ini khabarnya anak-anak orang miskin selalu diberi
scholarship kalau otaknya baik.” (Salina:
120)
2.4
Nilai Ilmu
Para sosiologi menyatakan baberapa
pengertian nilai iaitu:
a) Anthony
Giddens - nilai adalah gagasan-gagasan yang dimiliki seseorang atau kelompok
tentang apa yang dikehendaki, apa yang layak, dan apa yang baik dan buruk
b) Horton
dan Hunt - nilai adalah gagasan-gagasan yang menjelaskan tentang apakah suatu
tindakan itu penting atau tidak penting.
c) Richard
T Schaefer dan Robert P. Iamm - nilai adalah gagasan kolektif yang menyangkut tentang apa yang dianggap
baik, penting, diinginkan dan dianggap layak.
Manakala ilmu pula diertikan
sebagai pengetahuan dan kepandaian tentang sesuatu bidang yang disusun secara
bersistem menurut kaedah dan cara tertentu yang dapat digunakan untuk
menerangkan sesuatu yang berkait dengan bidang ilmu tersebut.
a)
Ilmu
Pengetahuan Nyata (Explisit Knowledge)
Pengetahuan
nyata (eksplisit) adalah pengetahuan yang dapat ditemukan secara fizikal, mudah
dikomunikasikan dan mudah dipelajari orang lain. Misalnya pengetahuan yang terdapat dalam
buku, dokumen dan lain-lain. Nilai ilmu
yang terdapat dalam novel Salina ialah:
i.
Ilmu
sejarah
Ilmu
sejarah adalah salah satu cabang ilmu pengetahuan yang meneliti dan menyelidiki
secara sistematik keseluruhan perkembangan masyarakat serta kemanusiaan di masa
lampau beserta kejadian-kejadian dengan maksud untuk menilai secara kritis
seluruh hasil penelitiannya.
“Di sekolah, Hilmy
belajar sejarah. Belajar sejarah samalah
juga seperti ambil tahu tentang diri orang dulu-dulu. Dan kita belajar tu pula bukanlah belajar
saja: kita fikirkan juga tentang senang susah orang dulu-dulu. Kita ikuti bagaimana seorang yang susah itu
maju sehingga dapat mencarikan sebuah benua untuk bangsanya.” (Salina:134)
ii.
Ilmu
menulis dan membaca
Meskipun
penduduk Kampung Kambing hidup dengan serba kekurangan, namun mereka menyedari
pendidikan merupakan jalan penyelesaian untuk keluar daripada kemisikinan yang
mereka hadapi. Walaupun ada dalam
kalangan mereka yang tidak dapat meneruskan persekolahan, tetapi mereka masih
mampu menulis dan membaca.
“Saya tak sangka
Nahidah boleh menulis surat sesedap itu” kata Hilmy bila dilihatnya Nahidah
masih juga menundukkan kepalanya. Apa
yang dicakapnya itu benar, Nahidah pandai mengarang.
(Salina:260)
b)
Ilmu
Pengetahuan Tidak Nyata (Tacit Knowledge)
Ilmu
pengetahuan tidak nyata pula terdapat dalam idea, minda, amalan harian, pengalaman, memori, dan seumpamanya
yang kebiasannya sukar dilihat dengan mata kasar. Pengetahuan tasit adalah pengetahuan
yang sulit diterjemahkan dalam bentuk
bahasa dan sulit untuk dipelajari oleh orang lain. Nilai ilmu pengetahuan yang terdapat dalam
novel Salina ialah:
i.
Ilmu
firasat
Berikut merupakan
contoh ilmu firasat yang terdapat dalam Novel Salina:
“Dunia dah tua. Perang akan merebak. Semua bangsa akan masuk campur termasuklah
Turki sekali. Kalaulah Turki masuk
campur berertilah perang sabil.
Pendeknya dunia ini akan kiamatlah”
(Salina: 220)
Sewaktu pengeboman Jepun meliar di
Singapura, selama seminggu berturut-turut, sorang tua telah memberikan satu
ramalan yang mengkhuatirkan seperti yang telah dinyatakan semua orang
mempercayai ramalan tersebut namun mereka tidak menyangkakan bahawa hal itu
benar-benar berlaku apabila mereka mendapati hari demi hari banyak tempat di Singapura telah dibom dan
banyak orang yang mati.
ii.
Ilmu
perniagaan
Ilmu
perniagaan ini dapat dilihat daripada keluarga Salina dan Nahidah. Sebelum berlakunya perang dunia kedua ini,
kedua-dua ayah Salina dan Nahidah merupakan orang yang mempunyai kedudukan
dalam masyarakat serta terlibat dengan aktiviti perniagaan yang besar. Berikut merupakan contoh ilmu perniagaan yang
boleh dilihat daripada novel Salina.
Perniagaan di Sungai
Road semakin maju. Tetapi hanya beberapa
orang sahaja-mereka mendapat barang-barang sojar yang diperoleh secara pasar
gelap. Ayah Nahidah sendiri kurang beruntung. (Salina: 144)
iii.
Ilmu
ketenteraan
Ilmu ketenteraan dalam novel Salina dapat dilihat melalui watak
Hilmy dan Mansur yang terlibat dengan latihan ketenteraan.
“Saya dan kawan-kawan
lain akan dibawa ke suatu tempat yang masih belum diketahui lagi di mana. Kabarnya kami akan belajar menggunakan
senjata (tidak lagi belajar cara mengikat “bandage” dan merawat luka!). Saya dan kawan-kawan lain akan belajar pula
cara hendak menggunakan senjata untuk
membunuh manusia yang menjadi musuh”. (Salina: 125)
2.5
Estetika dan Kepengarangan
Estetik
berkait rapat dengan persoalan keindahan yang membicarakan unsur keindahan
pembinaannya, bahasanya dan pengalaman keseronokan membacanya. Manakala kepengarangan merujuk kepada
keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya
(Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah & Seri Lanang Jaya Hj. Rohani,
2014: 96). Dalam sesebuah karya, nilai
estetik dan kepengarangan merupakan dua aspek penting yang boleh mempengaruhi
kedudukan teks tersebut. Terdapat beberapa teknik kepengarangan A. Samad Said dalam novel Salina, antaranya
ialah:
a)
Penulisan
novel Salina berbentuk autobiografi
Karya
bentuk autobiografi biasanya ditulis oleh tokohnya sendiri tentang
peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku.
Novel Salina berbentuk autobiografi kerana pengarang sendiri yang
mengarangnya. Novel ini membuka dan
membongkar keperitan hidup masyarakat Melayu di sebuah perkampungan kecil di
Singapura akibat Perang Dunia Kedua.
Novel ini ditulis berdasarkan kesan pengalaman
hidup yang musnah dalam peperangan, iaitu pengalaman langsung pengarang sebagai
mangsa perang ketika itu. Kesengsaraan
akibat perang telah mengalirkan bakat dan kebolehannya untuk melukiskan semula
pengalaman itu dalam bentuk kreatif.
Selain itu, nama-nama tempat yang dinyatakan dalam Salina juga
benar-benar wujud seperti Kampung Kambing dan Sekolah Melayu Kota Raja dan
Victoria Institution. Pengarang pernah
mendapat pendidikan formal di kedua-dua sekolah tersebut.
b)
Kepelbagaian
teknik penulisan Salina
Dalam
novel Salina, pengarang banyak menggunakan teknik dialog, teknik monolog
dalaman dan teknik imbas kembali.
Peristiwa-peristiwa dalam novel dikisahkan dengan baik menggunakan
teknik-teknik tersebut.
i.
Teknik
dialog
Teknik
dialog digunakan untuk menjadikan sesuatu cerita lebih menarik. Pada kebiasaannya, teknik pemerihalan atau
penceritaan paling banyak digunakan dalam karya penulisan. Walau bagaimanapun, kekerapan penggunaan
teknik ini boleh menyebabkan pembaca berasa bosan. Oleh itu, pengarang novel Salina, A.
Samad Said memasukkan teknik dialog untuk menjadikan cerita lebih hidup dan
dekat dengan pembaca. Teknik ini dapat
menarik perhatian pembaca. Contoh petikan dialog:
“Emak Hilmy mana?” tanya Siti
Salina memulakan lagi tetapi dengan soalan lain.
“Dah keluar, pergi cuci
kain.”
“Keluar cuci kain di mana?”
“Di rumah orang.” “O, bekerja
cuci kain?” (Salina: 48)
ii.
Teknik
monolog dalaman
Pengarang juga menggunakan teknik monolog
dalaman dalam Salina untuk menampakkan peribadi dan konflik sesuatu watak
secara jelas. Contoh:
Zarina berkata di dalam
hatinya sungguh-sungguh. “Ya, laki-laki tentu akan tergila-gilakan Nahidah!”. (Salina:
252)
Petikan di atas menunjukkan monolog dalaman
Zarina yang memikirkan rancangan yang tidak elok untuk anak tirinya, Nahidah. Di sini boleh terlihat peribadi Zarina yang
tidak baik.
c)
Penggunaan
bahasa asing
Pengarang
turut menerapkan penggunaan bahasa Inggeris dan Tamil yang akan menghidupkan
lagi suasana latar masyarakat dalam novel.
Contoh pengguaan:
Bahasa
Inggeris: shut up, a bunch of stupid boys, oh heavens
Bahasa
Tamil : ayoyo kadawelle, dey
(Salina: 55)
d)
Penerapan
unsur humor
Secara
keseluruhannya, novel ini menceritakan kesengsaraan hidup masyarakat selepas
perang yang banyak menggambarkan perasaan sedih, marah dan sebagainya. Walau bagaimanapun, bagi mengelakkan
kebosanan dalam pengisahan cerita, pengarang telah menerapkan unsur humor dalam
novel Salina. Contoh unsur humor boleh
didapati dalam halaman 55, iaitu kisah lucu Hilmy yang belajar bahasa Inggeris
dalam kisah ‘Monkey has a long, long tail’.
2.6
Seni Bahasa
Menurut
Hashim Awang dalam Abu Hassan dan Mohd Rashid Md Idris (2012), gaya bahasa
merupakan cara menggunakan kata-kata dalam menyampaikan fikiran dan
perasaan. Selain itu, gaya bahasa juga
merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk
menyatakan sifat individu pengarang, fikiran dan tujuannya. Antara gaya bahasa yang terdapat dalam novel Salina ialah:
i.
Anafora
Misalnya:
(a) Dia diam
pula kerana disedarinya bahawa Hilmy tidak mendengarkannya sepenuhnya, mungkin
tidak semuanya. Dia melanjutkan dengan suara yang semakin ditinggikan: suara
meminta perhatian:... (Salina: 23)
(b) Dan
diketahuinya juga bahawa dia boleh keluar dari rumah itu: dia boleh
meninggalkan keluarga Zarina, tapi ada sesuatu yang menghalangnya–suara hatinya
yang mengingatkan selalu bahawa dia telah terhutang budi kepada keluarga
Zarina, walaupun bukan Zarinanya. Dan selain dari itu pula ada sebab
lain yang menghalangnya juga, sebab yang lebih berat dan berkesan. (Salina: 41)
ii.
Polisidenton
Polisidenton
ialah penggunaan kata hubung yang banyak dalam sesuatu ayat. Dalam novel Salina, terdapat juga
penggunaan gaya bahasa ini seperti yang dapat dilihat dalam contoh ayat yang
berikut:
(a) Di sana
sini lecak sahaja, dan di tanah banyak air yang
tertakung-bertakung di tanah yang lekak-lekuk dan di beberapa buah tin dan botol
yang terselit-selit di celah pokok pisang. (Salina: 25)
(b) Mereka
semuanya sedang memasak; ada yang
sedang memarut kelapa, ada yang
sedang menggiling rempah dan ada yang sedang
membuangkan air nasinya. (Salina: 77)
iii.
Simile
Simile
dikenali juga sebagai perumpamaan. Gaya
bahasa ini lazimnya menggunakan kata-kata perbandingan dan kata-kata ini
bersifat eksplisit. Kata-kata
perbandingan tersebut ialah seperti,
bak, laksana, bagai, ibarat, tamsil, umpama dan sebagainya. Sebagai
contoh:
(a) Hatinya
tidak aman; kalau hatinya itu sebuah okestra tentulah seperti okestra yang tidak harmonis! (Salina: 19)
(b) Mereka
diam sediam kuburan di waktu subuh. (Salina: 19)
iv.
Disfemisme
Disfemisme
merujuk kepada penggunaan kata atau perkataan yang kasar dan tidak sopan dalam
sesebuah ayat. Dalam novel Salina, terdapat beberapa penggunaan
bahasa yang kasar ini. Antaranya ialah:
(a)
“Alamak ini Kurupaya banyak cilaka.
Sudah banyak wang, sekarang mahu banyak wang lagi,” kata Benggali jaga
itu meludah-ludah sambil pergi duduk pula di jurinya. (Salina: 4)
(b)
“Katanya saya, saya sundal!” (Salina: 19)
v.
Hiperbola
Hiperbola
merupakan sebuah teknik kepengarangan yang memberi gambaran yang
berlebih-lebihan terhadap sesuatu yang diperkatakan. Penggunaan hiperbola dalam novel Salina dapat dilihat dalam contoh ayat
yang berikut:
(a) “Mak
marah-marah saja. Katanya dengan wang yang sedikit itu apa yang hendak
dibelikan. Nak selit di celah gigi pun
tak cukup, katanya. ...” (Salina:
19)
(b) “Sebab
itulah saya masuk campur. Emak terbakar, lalu dilemparkannya kulit
kayu balak kepada saya dan dipekikkannya kuat-kuat: “Hei, kau sundal!”
vi.
Personifikasi
Personifikasi
merujuk kepada gaya bahasa yang melukiskan sesuatu benda dengan memberikan
sifat-sifat manusia kepada benda-benda mati sehingga seolah-olah memiliki sifat
seperti manusia atau benda hidup lainnya.
Dalam erti kata lain, gaya bahasa personifikasi merupakan gaya bahasa
yang "menggambarkan benda mati seolah hidup".
Berikut merupakan beberapa contoh
penggunaan gaya bahasa personifikasi dalam novel Salina:
(a) Dia
berkemban, dan kedua belah bahunya tertutup oleh tuala mandi yang kecil;
rambutnya yang disiput longgar, kusut; beberapa helai rambutnya menutupi
dahinya, dan melenggang-lenggang ke sana
ke mari bila ditiup angin sesekali. (Salina:
25)
(b) Rokok
itu dibuangnya ke rumput; asapnya melenggang-lenggang.
(Salina: 50)
vii.
Peribahasa
Antaranya
ialah:
(a) Cekik darah
(b) Tergigit lidahnya
viii.
Bahasa Inggeris
Misalnya:
(a) Dia
tidak tahu berbahasa Inggeris, kecuali beberapa patah perkataan seperti yes, no, bastard, one-two-three dan yang paling panjang sekali monkey has a long, long tail … (Salina: 36)
3.0
Kesimpulan
Novel Salina ini dapat memberikan kepuasan kesenian bukan
sahaja kepada masyarakat Melayu, tetapi juga masyarakat antarabangsa. Novel ini menjadi titik penting dalam pemisah
antara novel-novel sebelumnya dengan novel-novel yang selepasnya. Disamping itu, novel ini juga merupakan garis
pemisah antara penulis lama dan baru dan antara A. Samad Said dengan penulis
tahun-tahun 50-an. Novel ini membawa
teknik yang luar biasa, watak dan perwatakannya benar-benar hidup sebagai
manusia yang berdarah daging, tidak jahat semata-mata dan tidak baik
semata-mata. Novel ini juga merupakan novel yang
mendapat penghargaan dalam Peraduan Mengarang Novel Dewan Bahasa dan Pustaka
pada tahun 1985. Novel Salina ialah
novel pertama yang tebal dan mengangkat martabat kesusasteraan Melayu ke tahap
antarabangsa.
No comments:
Post a Comment